Model RS-AZ7 był ostatnią serią decków Technics-a produkowanych od 1997 do 1999 roku, a jego cena wynosiła około 300 funtów. Później pojawił się słabszy model AZ6, który nie posiadał np. funkcji PLAY DIRECT czy VIRTUAL BATTERY. Jak dla mnie AZ6 nie był także tak atrakcyjny wizualnie. AZ7 był jednak pierwszym urządzeniem, w którym zastosowano cienkowarstwową głowicę odtwarzającą, którą Technics nazwał „amorficznym-z”.
To tak na wstępie …
Deck przyjechał do mnie z typowym objawem dla tego modelu – błędem F03. To komunikat wyświetlany w momencie problemów deck-a z odczytem prędkości obrotowej talerzyków kołowrotków – tak dosłownie z tłumaczenia 🙂 (reel gear). Ten problem może być spowodowany zmniejszeniem odległości czujnika do lustra talerzyków i ich ocieranie mechaniczne. Może też być to problem zabrudzonych czujników ruchu lub powierzchnie luster. Fabrycznie powierzchnie luster są smarowane smarem FLOIL AK-152. Jeżeli podczas wieloletniej eksploatacji talerzyki zbliżą się do czujników optycznych RVSGP2S24BC to smar zacznie na nich osiadać i wystąpi błąd F03. Nie należy go lekceważyć – w początkowym okresie deck będzie działał a co jakiś czas wyświetli błąd. Jeżeli to zignorujemy to dojdzie do tego że talerzyki zaczną ocierać o czujniki i zostaną uszkodzone – jest na nich warstwa odblaskowa, którą trudno będzie uzupełnić.
Obok w galerii zdjęcia z demontażu deck-a oraz pomiar W&F (duży DRIFT i słaby W&F), który udało się wykonać. Brak podświetlania kasety. Co ważniejsze zdjęcia staram się opisywać – dodawać moje uwagi. Deck oczywiście przeszedł pełny serwis mechaniczny jak i elektryczny.
Ostatnio nie mam za dużo czasu na publikacje 🙁 W kolejce do serwisu czeka mnóstwo sprzętu a każdy wpis na www staram się zrobić szczegółowo co dodatkowo zajmuje sporo czasu.
Jeżeli jesteście zainteresowani serwisem modelu, którego nie ma na mojej www to proszę piszcie! Jeżeli tylko miałem go w serwisie to postaram się przesłać link do serwisu danego modelu – każdy dostaje ode mnie na koniec pełną dokumentację foto, dokumentację pomiarów, filmik 🙂 oraz 12 miesięcy gwarancji na wykonane prace. Dla tego też staram się wykonywać serwisy kompleksowe aby być jak najbardziej maksymalnie pewnym że sprzęt będzie jeszcze długo pracował i cieszył Was swoim dźwiękiem jak i wyglądem!
Deck został rozebrany jak zawsze u mnie tak aby wyczyścić mechanizm, nasmarować go ponownie – słowem komplecik:
W kilku miejscach konieczne było klejenie (wzmocnienie) pękniętego plastiku. Często napotykam takie problemy przy serwisowaniu szczególnie napędów magnetofonów. Swoje lata już mają (po kilkadziesiąt).
W tym modelu (jaki AZ6) zębatki Technics-a nie są trwałe i warto je nawet prewencyjnie wymienić. To nie jest konstrukcja, która przetrwa kilkukrotne rozbieranie napędu. Jest to ładny deck (dla mnie przynajmniej) natomiast niestety jakość materiałów z których został wykonany pozostawia wiele do życzenia. To już schyłek świetności magnetofonów w tamtym okresie. Widać że Technics pomimo zaawansowania tego modelu jednak oszczędzał na wykonaniu 🙁
Deck nagrywa i brzmi bardzo dobrze. Nie snuję tu wywodów typu odwzorowanie skali, głębia basu czy cos takiego równie niepoważnego:)
Mogę przedstawić Wam wyniki pomiarów oraz moje subiektywne zdanie co do danego sprzętu, jego wykonania czy moich spostrzeżeń co do problemów „dotykających” dane modele czy serie. Nie staram się i nie będę nikogo przekonywać do jakiegokolwiek sprzętu. Każdy sprzęt ma oprócz wartości dźwiękowych jeszcze bardzo ważne jak dla mnie wartości wizualne!
Osobiście w kolekcji posiadam model może z niższej półki ale za to dla mnie obłędnie wyglądające. Zakładam że nie tylko ja to tak postrzegam:)
Odpowiedź częstotliwościowa dla kasety TYP I /TDK PRO AM90
Odpowiedź częstotliwościowa dla kasety TYP II /Basf Reference Maxima TPII 90. Chrom rządzi! 🙂
Odpowiedź częstotliwościowa dla kasety TYP IV /That's ASIV 100
W&F. Poprawa w stosunku do pierwszego pomiaru (pomiar w pierwszej galerii artykułu). Drift pomijalny:)
Poniżej jeszcze filmik.