Kenwood KX-1030 /2019-10

Ten klasyk trafił do mnie z Poznania po nieudanej próbie wymiany rolki przez właściciela. Doszło do jej odkształcenia przez co taśma nie była dociskana równomiernie do rolki. To kładzie jakość odtwarzania na maksa. Dla wyższych częstotliwości (pow 3 kHz) dźwięk pływa. Po dokładniejszych oględzinach okazało się że dwie prawe szpilki, do których mocowana jest głowica nie trzymają kąta prostego w stosunku do wózka głowicy. 
W tym modelu wymiana rolki jest bardzo trudna – fabrycznie wbijany kołek, na którym pracuje rolka jest bardzo trudny do wybicia tak aby nie zdeformować mocowania rolki. W wielu modelach element ten był oferowany razem z rolką jako część zamienna. Obecnie można kupić same rolki. Uważam że jeżeli stan rolek pozwala to należy je przeszlifować i zakonserwować np preparatem nowa guma (071 MicroChip). W tym stanie nie mogłem nic zrobić – konieczna była nowa rolka i najlepiej wózek głowic :(.

Po jakimś miesiącu po odesłaniu, deck ponownie trafił do mnie wraz z „dawcą”. Właścicielowi udało się na jednym z portali aukcyjnych chyba w Niemczech kupić uszkodzonego ale z kompletną mechaniką. To o pracy……

Z „dawcy” wymontowałem cały napęd i wyjąłem mostek z głowicami oraz najważniejszą, kompletną rolkę. Przy demontażu wózka głowic, który pracuje jak w większości modeli na kólkach okazało się że wyżłobiły one rowki wzdłuż kierunku ruchu wózka. Efekt ten przekłada się potem na problemy przy mechanicznej regulacji ustawień głowic – zachowaniu równoległości płaszczyzn pionowych wózka i głowic. Na szczęście okazało się iż „dawca” ma je mniejsze od reanimowanego egzemplarza. 

Napęd deck-a docelowego został rozmontowany (jak zawsze u mnie) i starannie wyczyszczony chemicznie i mechanicznie.

  • paski zostały wymienione na nowe
  • idlery (jest ich 4!) zostały przeszlifowane i zakonserwowane
  • szpilka capstan-a została wyczyszczona i wypolerowana
  • zostały wymienione wszystkie smary (zdecydowanie do połączeń plastik-metal polecam smary MOLYKOTE® lub ELECTROLUBE®)
  • do smarowania połączeń metal-metal polecam dobry smar molibdenowy (tylko nie w spray-u bo się fatalnie aplikuje)
    stosuję np. Molykote LONGTERM 2 plus (oczywiście do połączeń przy średnio-szybkich ruchach smarowanych elementów)

Po prawej kilka fotek z demontażu wraz z opisami.

W przypadkach kiedy zabrudzenia są ciężkie do usunięcia lub dostępność do miejsc wymagających czyszczenia jest utrudniona, elementy urządzeń myje w myjce ultradźwiękowej. Tu nie było to konieczne:). Teraz do składania i regulacji. Zdjęcia poniżej po kliknięciu się powiększą:)

Składając zawsze zabezpieczam najważniejsze połączenia (śruby) klejem /plombą. 

W kolumnie obok zdjęcia przedstawiające w skrócie regulację mechaniczną oraz elektryczną magnetofonu. Przy takim serwisie (demontaż głowic)  konieczny jest do poprawnego ustawienia głowic i rolek szablon taki jak np. Abex THG-801.

 

W poprawnej weryfikacji toru przesuwu taśmy pomaga kaseta z lusterkiem. Pozwala na skorygowanie ewentualnych błędów co zapobiega np. zachodzeniu któregoś z brzegów taśmy na „widełki: głowicy. 

Kolejne kroki regulacji deck-a.
1. ustawienie prędkości przesuwu taśmy (3kHz)

2. ustawienie azimuth-u (3 kHz) /byłem bardzo pozytywnie zaskoczony stabilnością przebiegu sygnału i jego nakładaniem z obydwu kanałów
3. kolejno ustawienie poziomu sygnału przy odtwarzaniu (315 Hz)
UWAGA – w magnetofonach z regulacją poziomu sygnału wyjściowego najczęściej wszelkiego rodzaju ustawienia dokonuje się przy ustawieniu na MAX potencjometru go regulującego!!! Należy uważnie czytać service manual-e.

4. sprawdzenie częstotliwości oscylatora /mieści się w zakresie 76 – 94 kHz
5. na koniec zawsze po wygrzaniu sprzętu sprawdzam kamerką termowizyjną, czy któryś z elementów nie nagrzewa się nadmiernie, pozwala to wychwycić ewentualne problemy w przyszłości

Magnetofon po pełnym serwisie i regulacji nagrywa i odtwarza naprawdę pięknie – wspaniały analog. Pomimo upływu lat udało mi się go przywrócić do życia.

Ponieważ nie wszystko można zaprezentować na zdjęciach poniżej jeszcze  filmy prezentujące wynik regulacji pomiary sił hamowania auto-stop czy ustawienia OSC Balans oraz OSC Level. 

Zapraszam do lektury i pozdrawiam wszystkich pasjonatów!!!

Pomiar sił auto stop

Poziom nagrywania

Test poziomu nagrywania

OSC (oscilator) balans i level

error: Content is protected !!